|
Post by sharona on Jan 17, 2006 21:30:09 GMT 1
Wat betekend het woord 'Wicca'?
Wicca komt van het Oud-Engelse woord witch. (heks) Het is ook verwant aan het Middel-Neder-Duitse woord wicken, wat 'bezweren' betekent, aan het Zweedse vicka, ('heen en weer bewegen') en aan het IJslandse woord vitki, dat afkomstig is van het werkwoord 'weten'. Het woord duidt op de magische aard aan de wiccareligie.
Wat doen Wicca's?
Wicca's hebben een intieme band met de natuur en de seizoenswisselingen, die ze vieren met bepaalde festiviteiten in de landbouw, zoals de lente en de oogsttijd. Er zijn acht seizoendsfeesten, ook wel sabbats genoemd. Op andere tijden van het jaar, vaak tijdens volle maan, worden ook rituelen gehouden. Dit zijn de zogenaamde esbats, die worden gehouden om de volle maan te vieren of voor rituelen die geen verband houden met de seizoenen, zoals handbinden. (de term van een wicca huwelijk) Soms zijn sabbats en esbats allen bedoeld als viering; op andere momenten wordt er magie bedreven of vinden er healingen plaats. Wiccarituelen vinden plaats in de magische cirkel.
Wat is het verschil tussen Wicca's en Heksen?
Er is geen verschil. Op een paar uitzonderingen na worden de meeste geïniteerde wicca's zich ook vol trotse heksen. De wicca's die dat liever niet doen, zijn bang dat de term heks nog steeds een te negatieve lading heeft en hun acceptatie in gevaar brengt. Sprookjes hebben dus heel wat op hun geweten...
|
|
|
Post by Luna on Jan 18, 2006 12:16:17 GMT 1
Bij de 1e ritueel die je hebt gepost, wat bedoel je percies met Altaarkaarsen? Wat voor kleur moeten die hebben?
|
|
|
Post by sharona on Jan 18, 2006 15:50:40 GMT 1
Weet ik niet  Gewoon altaarkaarsen stond er..
|
|
|
Post by Mala virgo on Jan 18, 2006 18:27:42 GMT 1
de kaarsen mogen volgens mij alle kleuren hebben maar wit meestal. ik weet het niet zeker. ergens stond ook dat de altaar kaarsen waren voor het element vuur en dat voor lucht wierook was en voor aarde bakje grond of zout en water een bakje water. ik weet niet 100 procent of dat klopt
|
|
|
Post by Luna on Jan 18, 2006 20:57:53 GMT 1
De kaarsen kunnen bij dat ritueel denk niet wit zijn. Als ik het ooit doe, pak ik denk rode..
|
|
|
Post by Mala virgo on Feb 8, 2006 17:04:52 GMT 1
|
|
|
Post by sharona on Feb 16, 2006 18:24:09 GMT 1
Luanin doet al sinds haar... 13de of zo aan Wicca. Ze is nu 17. Ik heb haar die site ook is geshowt. Het is onzin volgens haar...
|
|
|
Post by Luna on Feb 17, 2006 11:28:43 GMT 1
Ja, maar degene die de site heeft gemaakt typt dat ze ook zo dacht. Maarja, Satan?! Áls het al slehct was, wat ik eigenlijk niet geloof, dan had dat toch zeker niets met Satan te maken? 
|
|
|
Post by sharona on Feb 18, 2006 17:22:40 GMT 1
Ja, maar degene die de site heeft gemaakt typt dat ze ook zo dacht. Maarja, Satan?! Áls het al slehct was, wat ik eigenlijk niet geloof, dan had dat toch zeker niets met Satan te maken?  God word afgebeeld als iemand met hoorns. Het Christendom heeft het uiterlijk van de God gejat voor Satan. Misschien heeft het daar iets mee te maken? 1 grote lariekoek.
|
|
|
Post by Mala virgo on Mar 11, 2006 17:41:17 GMT 1
Dit is vooral een vraag voor luanin, hoe wordt je nou wicca. Doe je dat zo hup een knop om of had je vrienden die wicca waren waar je mee mee ging, hoe gaat dat nou.
|
|
|
Post by Fallen Angel on Mar 11, 2006 19:41:43 GMT 1
Volgens mij word je er een als je het heel interessant vind. Eerst ga je onderzoeken wat het precies inhoudt en daarna ga je ook ja wicca-dingen doen  Had laatst nog iets gelezen over iemand die een wiccan was, weet alleen niet meer waar :S
|
|